| Mielipidekirjoitukseni Vantaan Sanomiin 22.11.2018 |

Espoon ja Helsingin valtuustot saavat keväällä ottaa kantaa Raidejokerin kohonneisiin investointikustannuksiin. Meillä Vantaalla kaupunginhallitus käsitteli 12.11.2018 omaa pikaratikkahankeemme reititystä Tikkurilassa ja päätyi suosittelemaan vaihtoehtoa, joka alittaa radan juna-aseman ja bussiterminaalin alta. Päätös on varmasti perusteltu, mutta samalla kustannukset kasvoivat 25 M€:lla.

Nimimerkki ”Kiskoton kulkija” ehdotti Vantaan Sanomissa 17.-18.11.2018 että Vantaan ratikan voisi korvata sähköbussilla. Kannatan ajatuksen tutkimista. Ratikkapäätöstä aikanaan tehtäessä, pitää olla selkeä vaihtoehto joukkoliikenteen järjestämiseksi myös ilman satojen miljoonien eurojen investointia. Bussiliikenne tulee sähköistymään lähivuosina, joten energia- ja päästömielessä ratikka ei enää saa etua. Raitiovaunu maksaa noin 2,5 – 3 miljoonaa euroa ja kuljettaa noin 140 matkustajaa. Kaksitelinen dieselbussi maksaa kymmenyksen siitä ja kuljettaa liki 70 matkustajaa. Sähköbussi maksaa ehkä kaksi kertaa enemmän tänään, mutta hinta laskee kysynnän kasvaessa. 140 henkilön kuljettamiseen tarvitaan siis kaksi sähköbussia, joiden investointikustannus on 60 % edullisempi kuin raitiovaunun.

Tämä on luonnollisesti karkea yksinkertaistus vertailuun, sähköbussit tarvitsevat latausinfran ja kuljettajia on enemmän, mutta toisaalta kallista raitiotietä ei tarvitse rakentaa ja varikkokin on bussivaihtoehdossa halvempi. Vantaan ratikkaa selvitettäessä on vakavasti tutkittava myös muita vaihtoehtoja jotka mahdollistavat kaupunkilaisten liikkumisen sujuvasti ja kenties edullisemmin.

Samalla kommentoin Seppo Heinosen mielipidekirjoitusta samassa VS:n numerossa. Heinonen oli huolestunut Helsingin ylivallasta mm HSL:n hallinnossa. Vaikka asia saattaa matemaattisesti toimia kirjoituksessa esitetyllä tavalla, niin käytännössä asioista on pystytty päättämään asiapohjalta. Niissä harvoissa äänestyksissä joita on HSL:n hallituksessa ollut viimeisen vuoden aikana, jäsenten kotikaupunki ei ole ollut merkittävässä roolissa päätöksenteossa.

Comments are closed.