|Kirjoitukseni Vantaan Sanomissa 3.3.2021|

Mielipidesivusto on täyttynyt kuntavaaliehdokkaiden Vantaan ratikkaa vastustavilla kirjoituksilla. Keskustelun sävystä näkee, että ratikka on aikamoisessa ylämäessä. Jos rakentamispäätös tehtäisiin nyt, enemmistöä rakentamisen puolesta tuskin löytyisi. Itse en kuitenkaan vielä ole heittämässä soraa kiskojen päälle. Faktatietoa on niukasti. Investoinnin suuruusluokka tiedetään, muuten suunnittelu on vielä alkutekijöissään.

Ratikan suunnittelu on päässyt vauhtiin, joten ei ole mielekästä laittaa sitä poikki. Oma lähtökohtani on, että suunnittelun aikana otetaan myös kantaa sellaiseen vaihtoehtoon, jossa ratikkaa ei rakenneta. Liikkumistarve itä-länsisuunnassa tulee kasvamaan seuraavan vuosikymmenen aikana, jolloin julkisen liikenteen vaihtoehdot ja tekniikat on käytävä läpi. Eri ratkaisut vaikuttavat myös siihen, miten asemakaava keski- ja itävantaalla kehittyy. Kun ratikan suunnitteluprosessiin on saatu ulkopuolista rahoitusta, se kannattaa viedä loppuun. Hanketta voi muullakin tavalla valmistella. Virkamiehet ovat selvitelleet kaupunkien yhteisen kalustoyhtiön rakennetta. En näe tässä mitään väärää, koska samaa yhtiötä voidaan tarvita muun muassa tarvittavien junavarikoiden hallintaan.

Kahdessa vuodessa ehtii tapahtua paljon, ratikasta päätetään vuonna 2023. Tarpeen vaatiessa myöhemmin, jos kaupungin muut investointitarpeet ovat tärkeämpiä. En ole lyönyt omaa kantaani lukkoon, joskin olen aika kriittinen. Ei ole tavatonta, että kustannukset ovat päätöksen jälkeen karanneet isoissa kuntavetoisissa hankkeissa. Tärkeää on, että valmistuva suunnitelma on laadukas ja realistinen. Päättäjien tulee sen pohjalta arvioida hankkeen tulevaisuus. Jos hankkeelle ei löydy kannattavuutta ja rahoitusta, niin sitä ei pidä viedä eteenpäin. Mutta katsotaan nyt faktat ensin. Sitten on päätösten aika.

Kommentointi on suljettu.