Suomen ulkomaankauppa on erittäin riippuvainen kauppamerenkulun toimivuudesta Itämerellä myös kriisiaikoina. Ruotsi on avainasemassa turvaamisessa pitkä rannikkonsa johdosta. On hyvin tärkeää, että Suomi ja Ruotsi yhdessä voivat suunnitella miten liikenne parhaiten voidaan turvata. Tämä on tehokkainta tehdä Naton sateenvarjon alla.

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa alkoi noin vuosi sitten ja kun itärajamme käytännössä  on suljettu tavaraliikenteeltä, kauppamerenkulun tärkeys on yhä korostuneempi. Noin 90 prosenttia kaupastamme kulkee Itämeren yli. Meidän suurimpia intressejämme on siis, että liikenne sujuu häiriöittä. Jos tilanne kiristyisi konkreettisesti Itämerellä, meidän on voitava puolustaa laivojen vapaa kulku, tarvittaessa voimakeinoin. Oma laivastomme kykenee puolustamaan omia aluevesiämme, mutta meillä ei läheskään ole resursseja koko Itämeren kontrolloimiseen.

Yhteensovitettu ja hyvin suunniteltu puolustus voidaan mainiosti tehdä Natossa. Mutta ilman Ruotsia meiltä uupuisi iso etu. Siksi on Suomen intresseissä tulla puolustusliiton jäseniksi mahdollisimman samanaikaisesti. Ottaen huomioon pohjoiset jääolosuhteemme on myös hyvä, jos voimme keskustella toisen maan kanssa jolle talvimerenkulku on tuttua.

Itämeren lisäksi myös Pohjanlanden puolustus on paljon yksinkertaisempaa, jos Ruotsi on Natojäsen. Saisimme myös suuremman syvyyden itä-länsi suunnassa esimerkiksi lentopuolustukselle. Kun Natoprosessimme nyt etenee, meillä on hyvä syy turvata myös Ruotsin jäsenyys. Tapahtuuko se juuri samana päivänä molemmille on vielä vaikea ennakoida. Mutta se on varmasti tavoite, jota kannattaa hakea.

Comments are closed.