|Insändare i Hbl 7.2.2023|
När vi närmar oss riksdagsvalet, har diskussionen om när vi skall få vin i matbutikerna kommit igång. Många tycker att monopol är förlegat, att det är förmynderi från statens sida och att man skall tillåta den fria konkurrensen för vinförsäljning så som i Centraleuropa.
Apropå fri konkurrens, så stöter vi genast på ett stort problem: Detaljhandeln är extremt koncentrerad i Finland med praktiskt taget bara två relevanta kedjor som dominerar marknaden. K- och S-butikerna med tillsammans över 80 procents marknadsandel spelar i en helt annan liga än de övriga. Jag kan bara gratulera de bägge bolagens ledning till framgången. K-gruppens rörelsevinst har nästan fyrdubblats under de åtta senaste åren till över 800 miljoner euro, medan S-gruppens andelsmedlemmar skattefritt belönades med bonusar på över 400 miljoner. Kesko säger själv i sin bokslutskommuniké att bolaget är bland branschens allra lönsammaste i Europa. Fri konkurrens, fungerar den?
Genom att tillåta dessa jättar sälja vin, skulle man bidra till en ännu större koncentration av dagligvarumarknaden. Den stora frågan är vad det här betyder för konsumenterna. Får vi billigare priser och bättre utbud, eller blir utvecklingen annorlunda?
Vill vi ha specialaffär eller hypermarket?
Alko kan betraktas som en specialaffär, med väldigt kunnig personal och ett täckande butiksnät. Åtminstone i huvudstadsregionen finns det en Alko i nästan alla köpcentrum. Produkternas kvalitet är bra, också de billigaste vinerna är prisvärda. Jag vet ju inte hurdant utbudet skulle bli i matbutikerna, men jag är nog inte väldigt intresserad av Pirkka-vin eller Rainbow-skumpa. Jag har svårt att tro att vi skulle få flera vinsorter på butikshyllan. Då Alkos vinförsäljning skulle sjunka, är det troligt att deras butiksnät skulle minska. Det påverkar utbudet på starksprit. Om det är bra eller illa kan jag spara till en annan debatt.
Skulle vinpriset sjunka om vi köpte vinet i matbutiken? Då Alko är en av världens största inhandlare av vin, har de säkert de bästa prisen. Fast jag har stor tilltro till våra matjättars inköpsavdelningar, så har de helt enkelt inte samma volym. Också om priset på vissa viner sjunker, så betyder ökad marknadskoncentration för detaljhandeln på sikt högre priser på hela matkorgen.
Jag är en stark anhängare av marknadsekonomi och konkurrens. I fallet om vinmonopolets framtid har jag dock inte sett hur konsumenten vinner om man gick mot ett vinoligopol. Men jag misstänker att många kommer att försöka överbevisa mig om det fina i kråksången.
Comments are closed.